AZONNING PAYDO BO'LISHI Musulmonlar yaratganning ulug‘ligini eslab, buyruqlarini ado etib, qaytargan ishlaridan o‘zlarini tiyishlari uchun namoz farz qilindi. Ankabut surasining 45-oyatida bejiz: "Namoz gunohdan, yomon ishlardan qaytaradi", deyilmagan. Musulmonlar o‘rtasida do‘stlik aloqalari mustahkamlanishi, dunyoviy va uxroviy ishlar haqida maslahatlashib turishlari uchun jamoat namozlari eng afzal namoz hisoblanadi. Namoz vaqti bo‘lganda g‘ofillarni uyg‘otadigan, beparvolarni hushyor torttiradigan, odamlarni yig‘ilishga undaydigan biron vosita kerak edi. Ba'zilar odamlar ko‘rib kelishlari uchun namoz vaqtida bayroq ko‘taraylik, deyishdi, lekin bunday usul uyqudagilarni uyg‘otolmasligi, g‘ofillarni sergak torttirolmasligi uchun bu fikrga qo‘shilishmadi. Ayrimlarning baland tepalik ustida gulxan yoqish fikrini rasululloh yahudiylarga taqlid deb rad etdilar. Nasroniylar singari zang chalib ibodatga chorlash fikri ham ko‘pchilikka o‘tirishmadi. Alaloqibat azon aytib, namozga chorlash usuli ma'qul topildi. Shu kunlarda Abdulloh ibn Zayid Ansoriyning tushida bir kishi: "Namozga chaqiruvchi azonni senga o‘rgatib qo‘yaymi?" deb so‘radi. Abdulloh bajonu dil rozi bo‘ldi. Notanish kishi: "Ikki marta Allohu Akbar (Olloh hammadan ulug‘dir), ikki marta Ashhadu al-la ilaha illalloh (Bir Ollohdan boshqa hech qanday iloh yo‘qligiga guvohlik beraman), ikki marta Ashhadu anna Muhammadan rasululloh (Muhammad Allohning elchisi ekaniga guvohlik beraman), ikki marta Hayya alas- solah (Tezroq namozga kelinglar), ikki marta Hayya alal- falah (Najot topishga shoshilinglar), ikki marta Allohu Akbarni aytib, bir marta La ilaha illalloh deyiladi, deb o‘rgatdi. Abdulloh ko‘rgan tushini rasulullohga aytgan edi, u kishi: "Juda yaxshi tush ko‘ribsan. Bu narsani Bilolga o‘rgat, uning ovozi senikidan jarangliroq. Azonni u aytgani yaxshi", dedilar. Xuddi shunday tushni Umar ham ko‘rgan ekan. Payg‘ambar alayhis- salomning muazzinlaridan biri Bilol, ikkinchisi Abdulloh ibn Ummu Maktum edi. Hazrati Bilol bomdod namozining azonida "Hayyal alal falah" dan keyin ikki marta "Assolatu xoyrun min an- navm" (Namoz uyqudan yaxshiroq) degan gapni qo‘shib aytdi. Rasululloh bu gapni ma'qullab e'tirof etdilar. Sarvari olam ramazon oyining sahar paytlari ikki marta Azon aytishni buyurganlar. Birinchisi, saharlikka uxlab qolganlarni uyg‘otish uchun, ikkinchisi bomdod namoziga chaqirish uchun aytilardi. Rasululloh, Abu Bakr hamda Umar xalifa bo‘lgan davrlarda Jum'a namozida imom minbarga chiqqanda birinchi azon aytilardi. Usmonning davriga kelib odam behad ko‘payib ketgach, Zavroda azon ikkinchi marta qo‘shilganini imom Buxoriy rivoyat qiladi. Hishom ibn Abdumalik taxtga chiqqanda Usmon Zavroda qo‘shgan azonni minorada, keyinchalik masjidning ichida, xatib minbarga ko‘tarilganda aytiladigan qildi. Masjidda xatibning oldida aytilgan azon Hishom ibn Abdumalik paydo qilgan bid'atdir. Azondan maqsad namozga chorlash, masjid ichidagi kishilarni ibodatga chaqirishning hojati yo‘q. Qolaversa, ichkarida aytilgan azonni tashqaridagilar eshitmaydi. Shayx Muhammad ibn Hoj "Madhal" nomli kitobida bu xususida bahs yuritadi. Hofiz "Fathul Boriy" nomli asarida yozilishicha, Jum'a namozidan avval ba'zi joylarda duo-durud o‘qiladi, ba'zi joylarda yo‘q. Bu masalada salaf solihlarga - Islomning avvalidagi ulamolarga ergashish kerak, deydi. Tarixdan ma'lumki, muazzin minorada azon aytayotgan paytda rasululloh minbarda o‘tirganlar, xutbani o‘qigach, namozni boshlaganlar. Bundan boshqa xatti- harakat keyin paydo qilingan bad'atdir. Iqomat aytish masjid ichida namozga da'vatdir. Iqomatning iboralari har xil bo‘lgani uchun mazhab imomlari o‘rtasida ixtilof bor. Muhammad ibn Idris Shofeiy* mazhabida "Qod qomati salot" (Namoz hozir bo‘ldi) iborasi takror, holganlari bir martadan aytiladi. Imom Molik ibn Anas* mazhabida hammasi bir martadan, Abu Hanifa Nu'mon* mazhabida esa hammasi ikki martadan aytiladi. *Imom Muhammad ibn Idris Shofeiy islomda arbaa deyiladigan to‘rt mazhabdan uchinchisinshi asoschisidir. Shofeiy mazhabi Misr, Iroq, Suriya, Hijoz, Yaman, qisman Afina, Hindiston, Xurosonga tarqalgan. *Imom Molik ibi Anas Molikiy mazhabining asoschisi. Bu mazhab Madina, Hijoz, Basra, Misr, Marokash, Sudan, Nishopur, Yamanda tarqalgan. *Abu Hanifa Nu'mon kufalik bo‘lib, imom Azam nomi bilan mashhur. U kiish to‘rt mazhabdan birinchisi - hanafiya mazhaoining asoschisi. Imom A'zam hijriy 80 (melodiy 699) yili tug'ilib, hijratning 150-yili Bag'dodda vafot etgan. Hanafiya mazhabi boshqalarga qaraganda keng tarqalgan. Iroq, Misr, Turkiya, Pokiston, Hindiston, O'rta Osiyo, Xitoydagi musulmonlar shu mazhabdanyoir. To‘rtinchisi Hanbaliy mazhabi bo‘lib, asoschisi imom Ahmad ibi Hanbaldir. U hijriyning 164 (melodiy 780) yili Bag'dodda tug'ilib, 241 (melodiy 855) yili vafot etgan. Hnibaliy mazhabi asosan Iroq, Suriya, Misrga keng yoyilgan.
☪ ﺍﻟﻠﻪ Аллохга ишонувчи бандалар ﺍﻟﻠﻪ ☪
:بإسمإلّأخإرّأخمأ نإرّأخإم
Azonning paydo bo’lishi
AZONNING PAYDO BO'LISHI
Musulmonlar yaratganning
ulug‘ligini eslab,
buyruqlarini ado
etib, qaytargan ishlaridan
o‘zlarini tiyishlari uchun
namoz
farz qilindi. Ankabut
surasining
45-oyatida bejiz: "Namoz
gunohdan, yomon
ishlardan
qaytaradi", deyilmagan.
Musulmonlar o‘rtasida
do‘stlik
aloqalari
mustahkamlanishi,
dunyoviy va uxroviy
ishlar
haqida maslahatlashib
turishlari
uchun jamoat namozlari
eng
afzal namoz hisoblanadi.
Namoz
vaqti bo‘lganda g‘ofillarni
uyg‘otadigan,
beparvolarni
hushyor torttiradigan,
odamlarni
yig‘ilishga undaydigan
biron
vosita kerak edi. Ba'zilar
odamlar
ko‘rib kelishlari uchun
namoz
vaqtida bayroq
ko‘taraylik,
deyishdi, lekin bunday
usul
uyqudagilarni
uyg‘otolmasligi,
g‘ofillarni sergak
torttirolmasligi
uchun bu fikrga
qo‘shilishmadi.
Ayrimlarning baland
tepalik
ustida gulxan yoqish
fikrini
rasululloh yahudiylarga
taqlid
deb rad etdilar.
Nasroniylar
singari zang chalib
ibodatga
chorlash fikri ham
ko‘pchilikka
o‘tirishmadi. Alaloqibat
azon
aytib, namozga chorlash
usuli
ma'qul topildi.
Shu kunlarda Abdulloh ibn
Zayid
Ansoriyning tushida bir
kishi:
"Namozga chaqiruvchi
azonni
senga o‘rgatib qo‘yaymi?"
deb
so‘radi. Abdulloh bajonu
dil rozi
bo‘ldi. Notanish kishi: "Ikki
marta
Allohu Akbar (Olloh
hammadan
ulug‘dir), ikki marta
Ashhadu al-la
ilaha illalloh (Bir Ollohdan
boshqa
hech qanday iloh
yo‘qligiga
guvohlik beraman), ikki
marta
Ashhadu anna
Muhammadan
rasululloh (Muhammad
Allohning
elchisi ekaniga guvohlik
beraman), ikki marta
Hayya alas-
solah (Tezroq namozga
kelinglar),
ikki marta Hayya alal-
falah (Najot
topishga shoshilinglar),
ikki
marta Allohu Akbarni
aytib, bir
marta La ilaha illalloh
deyiladi,
deb o‘rgatdi. Abdulloh
ko‘rgan
tushini rasulullohga
aytgan edi, u
kishi: "Juda yaxshi tush
ko‘ribsan. Bu narsani
Bilolga
o‘rgat, uning ovozi
senikidan
jarangliroq. Azonni u
aytgani
yaxshi", dedilar. Xuddi
shunday
tushni Umar ham ko‘rgan
ekan.
Payg‘ambar alayhis-
salomning
muazzinlaridan biri Bilol,
ikkinchisi Abdulloh ibn
Ummu
Maktum edi. Hazrati Bilol
bomdod
namozining azonida
"Hayyal alal
falah" dan keyin ikki
marta
"Assolatu xoyrun min an-
navm" (Namoz uyqudan
yaxshiroq) degan gapni
qo‘shib
aytdi. Rasululloh bu gapni
ma'qullab e'tirof etdilar.
Sarvari
olam ramazon oyining
sahar
paytlari ikki marta Azon
aytishni
buyurganlar. Birinchisi,
saharlikka uxlab
qolganlarni
uyg‘otish uchun, ikkinchisi
bomdod namoziga
chaqirish
uchun aytilardi. Rasululloh,
Abu
Bakr hamda Umar xalifa
bo‘lgan
davrlarda Jum'a namozida
imom
minbarga chiqqanda
birinchi
azon aytilardi. Usmonning
davriga kelib odam behad
ko‘payib ketgach, Zavroda
azon
ikkinchi marta
qo‘shilganini
imom Buxoriy rivoyat
qiladi.
Hishom ibn Abdumalik
taxtga
chiqqanda Usmon Zavroda
qo‘shgan azonni minorada,
keyinchalik masjidning
ichida,
xatib minbarga
ko‘tarilganda
aytiladigan qildi. Masjidda
xatibning oldida aytilgan
azon
Hishom ibn Abdumalik
paydo
qilgan bid'atdir. Azondan
maqsad namozga
chorlash,
masjid ichidagi kishilarni
ibodatga chaqirishning
hojati
yo‘q. Qolaversa, ichkarida
aytilgan azonni
tashqaridagilar
eshitmaydi. Shayx
Muhammad
ibn Hoj "Madhal" nomli
kitobida
bu xususida bahs yuritadi.
Hofiz "Fathul Boriy" nomli
asarida yozilishicha, Jum'a
namozidan avval ba'zi
joylarda
duo-durud o‘qiladi, ba'zi
joylarda
yo‘q. Bu masalada salaf
solihlarga - Islomning
avvalidagi
ulamolarga ergashish
kerak,
deydi. Tarixdan ma'lumki,
muazzin minorada azon
aytayotgan paytda
rasululloh
minbarda o‘tirganlar,
xutbani
o‘qigach, namozni
boshlaganlar.
Bundan boshqa xatti-
harakat
keyin paydo qilingan
bad'atdir.
Iqomat aytish masjid
ichida
namozga da'vatdir.
Iqomatning
iboralari har xil bo‘lgani
uchun
mazhab imomlari o‘rtasida
ixtilof
bor. Muhammad ibn Idris
Shofeiy* mazhabida "Qod
qomati salot" (Namoz
hozir
bo‘ldi) iborasi takror,
holganlari
bir martadan aytiladi.
Imom
Molik ibn Anas*
mazhabida
hammasi bir martadan,
Abu
Hanifa Nu'mon*
mazhabida esa
hammasi ikki martadan
aytiladi.
*Imom Muhammad ibn
Idris
Shofeiy islomda arbaa
deyiladigan to‘rt
mazhabdan
uchinchisinshi asoschisidir.
Shofeiy mazhabi Misr, Iroq,
Suriya, Hijoz, Yaman,
qisman
Afina, Hindiston,
Xurosonga
tarqalgan.
*Imom Molik ibi Anas
Molikiy
mazhabining asoschisi. Bu
mazhab Madina, Hijoz,
Basra, Misr,
Marokash, Sudan,
Nishopur,
Yamanda tarqalgan.
*Abu Hanifa Nu'mon
kufalik
bo‘lib, imom Azam nomi
bilan
mashhur. U kiish to‘rt
mazhabdan birinchisi -
hanafiya
mazhaoining asoschisi.
Imom
A'zam hijriy 80 (melodiy
699) yili
tug'ilib, hijratning 150-yili
Bag'dodda vafot etgan.
Hanafiya
mazhabi boshqalarga
qaraganda
keng tarqalgan. Iroq, Misr,
Turkiya, Pokiston,
Hindiston,
O'rta Osiyo, Xitoydagi
musulmonlar shu
mazhabdanyoir.
To‘rtinchisi Hanbaliy
mazhabi
bo‘lib, asoschisi imom
Ahmad ibi
Hanbaldir. U hijriyning 164
(melodiy 780) yili
Bag'dodda
tug'ilib, 241 (melodiy
855) yili
vafot etgan. Hnibaliy
mazhabi
asosan Iroq, Suriya, Misrga
keng
yoyilgan.