BANI QAYS SHOIRI A’SHONING VOQEASI

Bu kishi ersa, eng oliy tabaqalardin bo‘lgan arab
shoirlaridin sanalur edi. Payg‘ambarimiz bilan
ko‘rishib, Islomga kirish qasdida o‘z yurti
Yamomadin chiqdi. Bu qilgan safarida
Payg‘ambarimiz sha’nlariga aytgan, arablar
odatlaricha, maqtov-sifatlarini qilgan uzun bir she’r
— qasida tuhfasi bor edi. Bu shoir Makka shahriga
yaqinlashganda, uning kelgan xabari Quraysh
xalqiga eshitildi. Alarga tashvish tushdiki, agar bu
shoir kelib, Muhammadga iymon keltirsa, she’r
aytib, tili bilan tashviqot qilib, butun arablarni
qo‘zg‘ashi mumkindir. Buning chorasini ko‘rib, uni
Muhammadga ko‘rishtirmay qaytarish kerak, deb
maslahat qildilar. Shuning bilan Quraysh raislaridin
Abu Sufyon oldidin to‘sib chiqib, u bilan ko‘rishdi,
aning maqsadini so‘rab bilgandin so‘ngra, u:
— Ey A’sho, agar Muhammadga iymon keltirsang,
aning dinida uch narsa haromdur: 1. Zino. 2. Hamr
(aroq). 3. Qimor.
Agar aning diniga kirib, musulmon bo‘lsang, bu
uch lazzatdin mahrum bo‘lursan, — dedi.
Anda A’sho:
— Birinchi deganing zino bo‘lsa, endi men qaridim,
agar men uni tashlamasam, u meni albatta
tashlaydur. Ikkinchi aytganing hamr bo‘lsa, undan
ko‘p yillardin beri ichib, bir kishichalik haqqimni
olib, qonganman. Uchinchi — qimor o‘yinidin
qaytarsa, uni o‘ynaganimda yutib olib,
foydalanishim aniq emasdur. Ammo
Muhammadning juvonmard, saxiyligini aniq, deb
ong¬ladim. Agar iymon keltirsam, aning ato va
baxshishlaridin bahra topgayman — dedi.
Abu Sufyon uni bu so‘zlar bilan qaytara olmasligiga
ko‘zi yetgandin keyin, turib:
— Ey A’sho, bu ishga ko‘p shoshmasdin yana biror
yil o‘tguncha payqab qaragin, endi sening bu
kelishing ham quruq bo‘lmasin, Quraysh xalqidin
qizil tuklik bir yuz tuya yig‘dirib berayin. Agar bu
orada Muhammad bizni yengib, ishi rivojlansa, bir
yil so‘ngra kelib, unga iymon kelturursan, ham
buning ustiga yuz tuya ortiqcha o‘lja olgan
bo‘lursan, yo‘q, agar bundog‘ bo‘lmay, biz uni
yengib chiqar bo‘lsak, ul chog‘da butun arab o‘z
dinida qolib, aning bu ishi o‘rtadin ko‘tariladi. Ul
holda yuz tuya senga yana foydaga qoladi, — deb
uni ta’maga soldi.
U ham bo‘lsa, mol hirsi ko‘ngliga tushgandan,
uning bu so‘ziga rozilik ko‘rsatdi. Shundog‘ qilib,
Abu Sufyon Quraysh xalqidin yuz tuya yig‘ib, unga
topshirgandin keyin, Payg‘ambarimiz bilan
ko‘rishmasdin, dunyoga aldanib, o‘z eliga qaytib
ketdi. Yo‘lda ketayotganida uyiga yetmasdin ilgarigi
tuyasidin yiqilib o‘ldi. Dunyo hirsi balosiga qolib,
shundog‘ ulug‘ davlatdin mahrum bo‘ldi. Lekin
buning shu safaridagi Payg‘ambarimiz sha’nlarida
aytgan she’ri ersa, shu kungachalik kitoblarda
mashhurdur. Balki g‘oyibona iymon keltirgan bo‘lsa
ham ajab emas.

Комментарии

Комментариев нет.