100-оятгача)ﺃَﻓَﺘَﻄْﻤَﻌُﻮﻥَ ﺃَﻥ ﻳُﺆْﻣِﻨُﻮﺍْ ﻟَﻜُﻢْﻭَﻗَﺪْ ﻛَﺎﻥَ ﻓَﺮِﻳﻖٌ ﻣِّﻨْﻬُﻢْﻳَﺴْﻤَﻌُﻮﻥَ ﻛَﻼَﻡَ ﺍﻟﻠّﻪِ ﺛُﻢَّﻳُﺤَﺮِّﻓُﻮﻧَﻪُ ﻣِﻦ ﺑَﻌْﺪِ ﻣَﺎ ﻋَﻘَﻠُﻮﻩُﻭَﻫُﻢْ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ75 . Уларнинг иймонкелтиришларини тамаъқиласизларми? Ва ҳолбуки,улардан бир гуруҳлариАллоҳнинг каломини эшитарэдилар ва сўнгра унитушунганларидан кейин билибтуриб бузар эдилар. (Иймонўзига яраша поклик,мусаффолик, нурни қабулқилиб олишга истеъдод талабқилади. Аммо яҳудийларда бунарсага яқинлик ҳечсезилмаяпти. Уларнинг энгяхши вакиллари бўлмишдиний олимларики Аллоҳнингкаломини эшитиб, унитушуниб етгандан сўнг, билибтуриб бузсалар, қолганларинима ҳам қилар эди.)ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻟَﻘُﻮﺍْ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْﺁﻣَﻨَّﺎ ﻭَﺇِﺫَﺍ ﺧَﻼَ ﺑَﻌْﻀُﻬُﻢْ ﺇِﻟَﻰَﺑَﻌْﺾٍ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﺃَﺗُﺤَﺪِّﺛُﻮﻧَﻬُﻢ ﺑِﻤَﺎﻓَﺘَﺢَ ﺍﻟﻠّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻟِﻴُﺤَﺂﺟُّﻮﻛُﻢ ﺑِﻪِﻋِﻨﺪَ ﺭَﺑِّﻜُﻢْ ﺃَﻓَﻼَ ﺗَﻌْﻘِﻠُﻮﻥَ76 . Улар иймонкелтирганларни учратсалар,иймон келтирдик, дейдилар.Баъзилари баъзилари биланхоли қолсалар: «Уларга Аллоҳсизга очган нарса ҳақидаРоббингиз ҳузурида ҳужжатталашишлари учунгапиряпсизми? Ақлниишлатмайсизми?» дейдилар.(Шунақа сифат эгаларинингиймонга келишидан умидворбўлса бўладими? Улариккиюзлама қавмдир.Мусулмонлар билан учрашибқолганда, иймонга келдик,Муҳаммад алайҳиссаломгауммат бўлдик, дейишади.Чунки Тавротда у кишиҳақларида башоратлар бор ваяҳудийлар у зотнингПайғамбар бўлибкелишларини кутаётганэдилар. Аллоҳ таоло ўшаПайғамбар туфайли бизнидушманларимизга ғолибқилади, дейишар эди... Аммоўзлари бир-бирлари биланёлғиз қолганларида, буҳақиқатни ошкор қилганларнисўка бошлар эдилар.)ﺃَﻭَﻻَ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ﺃَﻥَّ ﺍﻟﻠّﻪَ ﻳَﻌْﻠَﻢُ ﻣَﺎﻳُﺴِﺮُّﻭﻥَ ﻭَﻣَﺎ ﻳُﻌْﻠِﻨُﻮﻥَ77 . Аллоҳ уларнинг сиртутгану ва ошкор қилганнарсаларини, албатта,билишини англамайдиларми?(Зикр қилинган бу ҳоляҳудийларнинг динийолимларига оид.)ﻭَﻣِﻨْﻬُﻢْ ﺃُﻣِّﻴُّﻮﻥَ ﻻَ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَﺍﻟْﻜِﺘَﺎﺏَ ﺇِﻻَّ ﺃَﻣَﺎﻧِﻲَّ ﻭَﺇِﻥْ ﻫُﻢْ ﺇِﻻَّﻳَﻈُﻨُّﻮﻥَ78 . Уларнинг ичида китобданбехабар, хомхаёлдан бошқанибилмайдиган омийлар бор.Улар фақат гумон қиладилархалос. (Яъни, яҳудийлар ичидаТавротдан бехабар, унда нимагап борлигини билмайдигансаводсиз омийлар ҳам бор.Ўша омийларнинг билганифақат хомхаёл, холос. Турлинарсаларни гумон қилиб, ўшагумонига ишониб юраверади.Бу омийларнинг шундай ҳолгатушиб қолишига нима сабаб?Асосий сабабларидан бири–залолатга кетган уламолар.)ﻓَﻮَﻳْﻞٌ ﻟِّﻠَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﻜْﺘُﺒُﻮﻥَ ﺍﻟْﻜِﺘَﺎﺏَﺑِﺄَﻳْﺪِﻳﻬِﻢْ ﺛُﻢَّ ﻳَﻘُﻮﻟُﻮﻥَ ﻫَـﺬَﺍ ﻣِﻦْﻋِﻨﺪِ ﺍﻟﻠّﻪِ ﻟِﻴَﺸْﺘَﺮُﻭﺍْ ﺑِﻪِ ﺛَﻤَﻨﺎً ﻗَﻠِﻴﻼًﻓَﻮَﻳْﻞٌ ﻟَّﻬُﻢ ﻣِّﻤَّﺎ ﻛَﺘَﺒَﺖْ ﺃَﻳْﺪِﻳﻬِﻢْﻭَﻭَﻳْﻞٌ ﻟَّﻬُﻢْ ﻣِّﻤَّﺎ ﻳَﻜْﺴِﺒُﻮﻥَ79 . Китобни ўз қўли биланёзиб, сўнгра уни арзон баҳогасотиш учун: «Бу Аллоҳнингҳузуридан», дейдиганларгаҳалокат бўлсин! Уларгақўллари билан ёзганнарсаларидан ҳалокат бўлсин!Уларга топган фойдалариданҳалокат бўлсин! (Ояти каримазикр қилган «арзон баҳо»ҳақида Имом Ҳасан Басрий:«Арзон баҳо–дунё ва унингнарсаларидир» деган эканлар.Дунёга молу бойлик, мансаб вабошқалар киради.)ﻭَﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﻟَﻦ ﺗَﻤَﺴَّﻨَﺎ ﺍﻟﻨَّﺎﺭُ ﺇِﻻَّ ﺃَﻳَّﺎﻣﺎًﻣَّﻌْﺪُﻭﺩَﺓً ﻗُﻞْ ﺃَﺗَّﺨَﺬْﺗُﻢْ ﻋِﻨﺪَ ﺍﻟﻠّﻪِﻋَﻬْﺪﺍً ﻓَﻠَﻦ ﻳُﺨْﻠِﻒَ ﺍﻟﻠّﻪُ ﻋَﻬْﺪَﻩُ ﺃَﻡْﺗَﻘُﻮﻟُﻮﻥَ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟﻠّﻪِ ﻣَﺎ ﻻَﺗَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ80 . Ва улар: «Бизга (дўзах) ўтиҳеч тегмайди, тегса ҳамсаноқли кунларгина тегади»,дедилар. Сен: «Аллоҳдан аҳдолдингизми? Зотан, Аллоҳаҳдига ҳеч хилоф қилмайди.Ёки Аллоҳнинг номиданбилмаган нарсангизнигапиряпсизми?» деб айт.ﺑَﻠَﻰ ﻣَﻦ ﻛَﺴَﺐَ ﺳَﻴِّﺌَﺔً ﻭَﺃَﺣَﺎﻃَﺖْﺑِﻪِ ﺧَﻄِﻴـﺌَﺘُﻪُ ﻓَﺄُﻭْﻟَـﺌِﻚَ ﺃَﺻْﺤَﺎﺏُﺍﻟﻨَّﺎﺭِ ﻫُﻢْ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺧَﺎﻟِﺪُﻭﻥَ81 . Йўқ! Ким гуноҳ қилса вауни хатолари ўраб олганбўлса, ана ўшалар дўзахэгаларидир. Улар унда абадийқолурлар.ﻭَﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻭَﻋَﻤِﻠُﻮﺍْﺍﻟﺼَّﺎﻟِﺤَﺎﺕِ ﺃُﻭﻟَـﺌِﻚَ ﺃَﺻْﺤَﺎﺏُﺍﻟْﺠَﻨَّﺔِ ﻫُﻢْ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺧَﺎﻟِﺪُﻭﻥَ82 . Ва иймон келтириб, яхшиамалларни қилганлар, анаўшалар жаннат эгаларидир.Улар унда абадий қолурлар.ﻭَﺇِﺫْ ﺃَﺧَﺬْﻧَﺎ ﻣِﻴﺜَﺎﻕَ ﺑَﻨِﻲ ﺇِﺳْﺮَﺍﺋِﻴﻞَﻻَ ﺗَﻌْﺒُﺪُﻭﻥَ ﺇِﻻَّ ﺍﻟﻠّﻪَ ﻭَﺑِﺎﻟْﻮَﺍﻟِﺪَﻳْﻦِﺇِﺣْﺴَﺎﻧﺎً ﻭَﺫِﻱ ﺍﻟْﻘُﺮْﺑَﻰﻭَﺍﻟْﻴَﺘَﺎﻣَﻰ ﻭَﺍﻟْﻤَﺴَﺎﻛِﻴﻦِ ﻭَﻗُﻮﻟُﻮﺍْﻟِﻠﻨَّﺎﺱِ ﺣُﺴْﻨﺎً ﻭَﺃَﻗِﻴﻤُﻮﺍْ ﺍﻟﺼَّﻼَﺓَﻭَﺁﺗُﻮﺍْ ﺍﻟﺰَّﻛَﺎﺓَ ﺛُﻢَّ ﺗَﻮَﻟَّﻴْﺘُﻢْ ﺇِﻻَّﻗَﻠِﻴﻼً ﻣِّﻨﻜُﻢْ ﻭَﺃَﻧﺘُﻢ ﻣِّﻌْﺮِﺿُﻮﻥَ83 . Бани Исорилдан Аллоҳданбошқага ибодат этмайсиз, ота-онага, қариндошларга,етимларга, мискинларгаяхшилик қиласиз, одамларгаяхши гаплар айтинг, намозниқоим қилинг, закот беринг, дебаҳду паймон олганимизниэсланг. Сўнгра озгинангизданбошқангиз юз ўгириб, ортгақараб кетдингиз. (Мулоҳазақилинса, Аллоҳ таоло БаниИсроилдан аҳду паймон олганишлар Ислом дини ҳамбуюрган ишлардир. Шунданҳамма самовий динларнингбирлиги келиб чиқади. Тавҳидақидасининг асоси–Аллоҳданбошқага ибодат қилмаслик–аҳду паймон олинганишларнинг бошида саналяпти.Ота-онага яхшилик қилиш ҳарбир фарзанднинг муқаддасбурчи ҳисобланади.Қариндошларнингқариндошлик ҳаққи бор,уларга ҳам яхшилик қилишлозим. Етимлар–боқувчисизқолган ёш болалардир.Жамиятда уларнинг ҳам ҳаққибор. Шунингдек, мискинларҳам турли сабабларга кўра,ҳаёти ноқулай ҳолларгатушиб қолган шахслардир,уларга ҳам яхшилик кўрсатишинсоннинг инсонийлик бурчиҳисобланади.)ﻭَﺇِﺫْ ﺃَﺧَﺬْﻧَﺎ ﻣِﻴﺜَﺎﻗَﻜُﻢْ ﻻَﺗَﺴْﻔِﻜُﻮﻥَ ﺩِﻣَﺎﺀﻛُﻢْ ﻭَﻻَﺗُﺨْﺮِﺟُﻮﻥَ ﺃَﻧﻔُﺴَﻜُﻢ ﻣِّﻦﺩِﻳَﺎﺭِﻛُﻢْ ﺛُﻢَّ ﺃَﻗْﺮَﺭْﺗُﻢْ ﻭَﺃَﻧﺘُﻢْﺗَﺸْﻬَﺪُﻭﻥَ84 . Сизлардан бир-бирингизнинг қонларингизнитўкмайсиз ва диёрингизданчиқармайсиз, деб аҳдупаймонингизни олганимизниэсланг. Сўнгра гувоҳлик берибтуриб иқрор бўлдингиз.ﺛُﻢَّ ﺃَﻧﺘُﻢْ ﻫَـﺆُﻻﺀ ﺗَﻘْﺘُﻠُﻮﻥَﺃَﻧﻔُﺴَﻜُﻢْ ﻭَﺗُﺨْﺮِﺟُﻮﻥَ ﻓَﺮِﻳﻘﺎًﻣِّﻨﻜُﻢ ﻣِّﻦ ﺩِﻳَﺎﺭِﻫِﻢْ ﺗَﻈَﺎﻫَﺮُﻭﻥَﻋَﻠَﻴْﻬِﻢ ﺑِﺎﻹِﺛْﻢِ ﻭَﺍﻟْﻌُﺪْﻭَﺍﻥِ ﻭَﺇِﻥﻳَﺄﺗُﻮﻛُﻢْ ﺃُﺳَﺎﺭَﻯ ﺗُﻔَﺎﺩُﻭﻫُﻢْ ﻭَﻫُﻮَﻣُﺤَﺮَّﻡٌ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺇِﺧْﺮَﺍﺟُﻬُﻢْﺃَﻓَﺘُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ ﺑِﺒَﻌْﺾِ ﺍﻟْﻜِﺘَﺎﺏِﻭَﺗَﻜْﻔُﺮُﻭﻥَ ﺑِﺒَﻌْﺾٍ ﻓَﻤَﺎ ﺟَﺰَﺍﺀﻣَﻦ ﻳَﻔْﻌَﻞُ ﺫَﻟِﻚَ ﻣِﻨﻜُﻢْ ﺇِﻻَّ ﺧِﺰْﻱٌﻓِﻲ ﺍﻟْﺤَﻴَﺎﺓِ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﻭَﻳَﻮْﻡَﺍﻟْﻘِﻴَﺎﻣَﺔِ ﻳُﺮَﺩُّﻭﻥَ ﺇِﻟَﻰ ﺃَﺷَﺪِّﺍﻟْﻌَﺬَﺍﺏِ ﻭَﻣَﺎ ﺍﻟﻠّﻪُ ﺑِﻐَﺎﻓِﻞٍ ﻋَﻤَّﺎﺗَﻌْﻤَﻠُﻮﻥَ85 . Сўнгра сиз ўзингизниўзингиз ўлдирасиз ва биргуруҳингизни диёриданчиқарасиз ҳамда уларга қаршигуноҳ ва душманлик йўлидаёрдам берасиз. Агар улар асирбўлсалар, қутқариб оласиз. Ваҳолбуки, уларни чиқаришҳаром эди. Ёки китобнингбаъзисига иймон келтириб,баъзисига куфркелтирасизми?! Сизларданўшани қилганларнинг жазосибу дунёда фақат расвобўлишликдир, қиёмат кунидаэса, энг шиддатли азобгақайтарилурлар. Аллоҳқилаётганингиздан ғофил эмас.ﺃُﻭﻟَـﺌِﻚَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺍﺷْﺘَﺮَﻭُﺍْ ﺍﻟْﺤَﻴَﺎﺓَﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﺑِﺎﻵَﺧِﺮَﺓِ ﻓَﻼَ ﻳُﺨَﻔَّﻒُﻋَﻨْﻬُﻢُ ﺍﻟْﻌَﺬَﺍﺏُ ﻭَﻻَ ﻫُﻢْﻳُﻨﺼَﺮُﻭﻥَ86 . Ана ўшалар дунё ҳаётиниохиратга сотиб олганлардир.Улардан азоб енгиллатилмасва уларга ёрдам ҳам берилмас.ﻭَﻟَﻘَﺪْ ﺁﺗَﻴْﻨَﺎ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟْﻜِﺘَﺎﺏَﻭَﻗَﻔَّﻴْﻨَﺎ ﻣِﻦ ﺑَﻌْﺪِﻩِ ﺑِﺎﻟﺮُّﺳُﻞِﻭَﺁﺗَﻴْﻨَﺎ ﻋِﻴﺴَﻰ ﺍﺑْﻦَ ﻣَﺮْﻳَﻢَﺍﻟْﺒَﻴِّﻨَﺎﺕِ ﻭَﺃَﻳَّﺪْﻧَﺎﻩُ ﺑِﺮُﻭﺡِ ﺍﻟْﻘُﺪُﺱِﺃَﻓَﻜُﻠَّﻤَﺎ ﺟَﺎﺀﻛُﻢْ ﺭَﺳُﻮﻝٌ ﺑِﻤَﺎ ﻻَﺗَﻬْﻮَﻯ ﺃَﻧﻔُﺴُﻜُﻢُ ﺍﺳْﺘَﻜْﺒَﺮْﺗُﻢْﻓَﻔَﺮِﻳﻘﺎً ﻛَﺬَّﺑْﺘُﻢْ ﻭَﻓَﺮِﻳﻘﺎً ﺗَﻘْﺘُﻠُﻮﻥَ87 . Ва батаҳқиқ, Мусогакитобни бердик ва унингортидан Пайғамбарларникетма-кет юбордик. Ва Ийсоибн Марямга равшан(мўъжизалар)ни бердик ва унируҳул қудс билан қўлладик.Ҳар қачон Пайғамбар сизнингҳавою нафсингизгаёқмайдиган нарса келтирса,мутакаббирлик қилиб,баъзиларини ёлғончигачиқариб, баъзилариниўлдираверасизми?!ﻭَﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﻗُﻠُﻮﺑُﻨَﺎ ﻏُﻠْﻒٌ ﺑَﻞ ﻟَّﻌَﻨَﻬُﻢُﺍﻟﻠَّﻪ ﺑِﻜُﻔْﺮِﻫِﻢْ ﻓَﻘَﻠِﻴﻼً ﻣَّﺎﻳُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ88 . Ва улар: «Қалбимизғилофланган», дейишади. Йўқ,ундай эмас, куфрлари сабаблиАллоҳ уларни лаънатлаган.Бас, озгинагина иймонкелтирадилар. (ЯҳудийларИсломга даъватқилинганларида: «Бизнингқалбимиз ғилофланган, янгидаъват кирмайди, янгидаъватчини қабул қилмайди»,деб айтишар эдилар. Аллоҳтаоло ушбу оятда уларнинг бугаплари ёлғон эканини фошэтиб, ҳақиқатни баёнқилмоқда. Ҳақиқат нима?Ҳақиқат шулки, улар аввалданкуфр келтириб, иймонданқочиб юрганлари учун Аллоҳуларни лаънатлаб, яъни,раҳматидан қувиб, ҳидоятнеъматидан маҳрум этган. Шусабабдан улар иймонга келаолмайдмлар. Агар мабодокелсалар ҳам, жуда озкеладилар.)ﻭَﻟَﻤَّﺎ ﺟَﺎﺀﻫُﻢْ ﻛِﺘَﺎﺏٌ ﻣِّﻦْ ﻋِﻨﺪِﺍﻟﻠّﻪِ ﻣُﺼَﺪِّﻕٌ ﻟِّﻤَﺎ ﻣَﻌَﻬُﻢْ ﻭَﻛَﺎﻧُﻮﺍْﻣِﻦ ﻗَﺒْﻞُ ﻳَﺴْﺘَﻔْﺘِﺤُﻮﻥَ ﻋَﻠَﻰﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍْ ﻓَﻠَﻤَّﺎ ﺟَﺎﺀﻫُﻢ ﻣَّﺎﻋَﺮَﻓُﻮﺍْ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍْ ﺑِﻪِ ﻓَﻠَﻌْﻨَﺔُ ﺍﻟﻠَّﻪﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ89 . Уларга Аллоҳнингҳузуридан ўзларидаги нарсанитасдиқловчи китоб келганда,ва ҳолбуки, кофирларга қарши(ундан) ёрдам кутардилар,ўзлари билган нарса келганда,унга куфр келтирдилар.Кофирларга Аллоҳнинглаънати бўлсин. (Ибн Касирраҳматуллоҳи алайҳи ривоятқиладиларки, яҳудийлар Авсва Хазраж қабилаларигақарши, яқинда бизнингкитобларимиз хабариниберган Пайғамбар чиқади, бизунга иймон келтириб,сизларнинг устингиздан ғалабақозонамиз, дер эдилар. Аллоҳтаоло Пайғамбарни арабларичидан танлаб юборгач эса, укишига куфр келтирдилар.Аввалги гапларини ўзлариинкор қилдилар. Шунда Муозибн Жабал, Башир ибн ал-Барраа ибн Маъруф ва Довудибн Саламалар уларга қарата:«Эй яҳудийлар жамоаси,Аллоҳдан қўрқинглар!Мусулмон бўлинглар! Бизширк аҳли бўлган давримизда,бизга қарши у кишидан ёрдамтопишингизни айтарэдингизлар. У кишинингПайғамбар қилиб юборилишихабарини берар эдингизлар.Сифатларини айтиб берарэдингизлар», дедилар. Бунгажавобан Бани Назийряҳудийларидан Салом ибнМушкам дегани: «У биз билганнарсани олиб келди. Биз сизгаайтган бу эмас», деди.)ﺑِﺌْﺴَﻤَﺎ ﺍﺷْﺘَﺮَﻭْﺍْ ﺑِﻪِ ﺃَﻧﻔُﺴَﻬُﻢْ ﺃَﻥﻳَﻜْﻔُﺮُﻭﺍْ ﺑِﻤَﺎ ﺃﻧَﺰَﻝَ ﺍﻟﻠّﻪُ ﺑَﻐْﻴﺎً ﺃَﻥﻳُﻨَﺰِّﻝُ ﺍﻟﻠّﻪُ ﻣِﻦ ﻓَﻀْﻠِﻪِ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦﻳَﺸَﺎﺀُ ﻣِﻦْ ﻋِﺒَﺎﺩِﻩِ ﻓَﺒَﺂﺅُﻭﺍْﺑِﻐَﻀَﺐٍ ﻋَﻠَﻰ ﻏَﻀَﺐٍﻭَﻟِﻠْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ ﻋَﺬَﺍﺏٌ ﻣُّﻬِﻴﻦٌ90 . Улар ўзларини сотганнарса, Аллоҳ бандалариданхоҳлаганига Ўз фазлидантуширганига ҳасад қилиб,Аллоҳ туширган нарсага куфркелтирмоқлик, қандоқ ҳамёмон. Улар ғазабнинг устигағазабни лозим тутдилар.Кофирларга хор қилувчи азоббордир.ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻗِﻴﻞَ ﻟَﻬُﻢْ ﺁﻣِﻨُﻮﺍْ ﺑِﻤَﺎ ﺃَﻧﺰَﻝَﺍﻟﻠّﻪُ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﻧُﺆْﻣِﻦُ ﺑِﻤَﺎ ﺃُﻧﺰِﻝَﻋَﻠَﻴْﻨَﺎ ﻭَﻳَﻜْﻔُﺮﻭﻥَ ﺑِﻤَﺎ ﻭَﺭَﺍﺀﻩُﻭَﻫُﻮَ ﺍﻟْﺤَﻖُّ ﻣُﺼَﺪِّﻗﺎً ﻟِّﻤَﺎ ﻣَﻌَﻬُﻢْﻗُﻞْ ﻓَﻠِﻢَ ﺗَﻘْﺘُﻠُﻮﻥَ ﺃَﻧﺒِﻴَﺎﺀَ ﺍﻟﻠّﻪِ ﻣِﻦﻗَﺒْﻞُ ﺇِﻥ ﻛُﻨﺘُﻢ ﻣُّﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ91 . Агар уларга: «Аллоҳтуширган нарсага иймонкелтиринг», дейилса, «Бизгатуширилган нарсага иймонкелтирамиз», дейишади. Ваундан кейинги нарсага куфркелтиришади. Ҳолбуки, уулардаги нарсани тасдиқловчиҳақдир. Айт: «Агар мўминбўлсангиз, нимага илгариАллоҳнинг Пайғамбарлариниўлдирдингиз?!»ﻭَﻟَﻘَﺪْ ﺟَﺎﺀﻛُﻢ ﻣُّﻮﺳَﻰ ﺑِﺎﻟْﺒَﻴِّﻨَﺎﺕِﺛُﻢَّ ﺍﺗَّﺨَﺬْﺗُﻢُ ﺍﻟْﻌِﺠْﻞَ ﻣِﻦ ﺑَﻌْﺪِﻩِﻭَﺃَﻧﺘُﻢْ ﻇَﺎﻟِﻤُﻮﻥَ92 . Ва батаҳқиқ, Мусо сизларгаравшан (мўъжиза)лар илакелди. Сўнгра сиз ундан кейинзолим бўлган ҳолингиздабузоқни (худо) тутдингиз.ﻭَﺇِﺫْ ﺃَﺧَﺬْﻧَﺎ ﻣِﻴﺜَﺎﻗَﻜُﻢْ ﻭَﺭَﻓَﻌْﻨَﺎﻓَﻮْﻗَﻜُﻢُ ﺍﻟﻄُّﻮﺭَ ﺧُﺬُﻭﺍْ ﻣَﺎﺁﺗَﻴْﻨَﺎﻛُﻢ ﺑِﻘُﻮَّﺓٍ ﻭَﺍﺳْﻤَﻌُﻮﺍْ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْﺳَﻤِﻌْﻨَﺎ ﻭَﻋَﺼَﻴْﻨَﺎ ﻭَﺃُﺷْﺮِﺑُﻮﺍْ ﻓِﻲﻗُﻠُﻮﺑِﻬِﻢُ ﺍﻟْﻌِﺠْﻞَ ﺑِﻜُﻔْﺮِﻫِﻢْ ﻗُﻞْﺑِﺌْﺴَﻤَﺎ ﻳَﺄْﻣُﺮُﻛُﻢْ ﺑِﻪِ ﺇِﻳﻤَﺎﻧُﻜُﻢْ ﺇِﻥﻛُﻨﺘُﻢْ ﻣُّﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ93 . Сиздан аҳдупаймонингизни олиб,устингизга Турни кўтариб:«Сизга Биз берган нарсаниқувват билан тутинг ватингланг», деганимизни эсланг.Улар: «Тингладик ва исёнқилдик», дедилар. Куфрларисабабли қалбларига бузоқўрнаштирилди. Айт: «Агармўмин бўлсангиз сизнингиймонингиз қандай ҳам ёмоннарсага буюради!» (БаниИсроилнинг хиёнаткорлиги,алдамчилиги ва бошқакирдикорларни назарда тутганҳолда Аллоҳ таоло улардантаъкидланган,ҳужжатлаштирилган аҳдупаймон олган ва устиларигаТур тоғини кўтариб туриб:«Сизга Биз берган нарсаниқувват билан тутинг ватингланг», деб айтган эди.Иймони бор халққа шу етарлибўлиши керак эди. Аммо БаниИсроил нима қилди?! Улартилда «эшитдик», дейишди,аммо амаллари билан, «исёнқилдик», дейишди. Яъни, тилбошқа, амал бошқа бўлди.)ﻗُﻞْ ﺇِﻥ ﻛَﺎﻧَﺖْ ﻟَﻜُﻢُ ﺍﻟﺪَّﺍﺭُ ﺍﻵَﺧِﺮَﺓُﻋِﻨﺪَ ﺍﻟﻠّﻪِ ﺧَﺎﻟِﺼَﺔً ﻣِّﻦ ﺩُﻭﻥِﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻓَﺘَﻤَﻨَّﻮُﺍْ ﺍﻟْﻤَﻮْﺕَ ﺇِﻥ ﻛُﻨﺘُﻢْﺻَﺎﺩِﻗِﻴﻦَ94 . Айт: «Агар Аллоҳнингҳузуридаги охират ҳовлисибошқа одамларсиз холис сизгабўладиган бўлса, гапингиздаростгўй бўлсангиз, ўлимниорзу қилинг».ﻭَﻟَﻦ ﻳَﺘَﻤَﻨَّﻮْﻩُ ﺃَﺑَﺪﺍً ﺑِﻤَﺎ ﻗَﺪَّﻣَﺖْﺃَﻳْﺪِﻳﻬِﻢْ ﻭَﺍﻟﻠّﻪُ ﻋَﻠِﻴﻢٌ ﺑِﺎﻟﻈَّﺎﻟِﻤﻴﻦَ95 . Улар қўллари тақдимқилган нарсалар сабабидан,уни абадий, ҳеч-ҳеч орзуқилмаслар ва Аллоҳ зулмқилувчиларни билувчизотдир. (Оятдаги «қўлларитақдим қилган нарсалар»жумласи, «гуноҳлар»маъносида келгандир. Арабтилида бирор нарсанингаҳамиятини бўрттирибкўрсатилмоқчи бўлинса, ушбууслуб ишлатилади. Демак,яҳудийлар ўлимни орзу қилаолмайдилар. Чунки уларўзларининг гуноҳларини яхшибиладилар. Ушбу гуноҳларбилан ҳеч-ҳеч жаннатга кириббўлмайди. Ўлсалар, бешкунлик дунёнинг матосиданажралиб қолишлариданқўрқиб, бу дунё ҳаётигамаҳкам ёпишиб оладилар.)ﻭَﻟَﺘَﺠِﺪَﻧَّﻬُﻢْ ﺃَﺣْﺮَﺹَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِﻋَﻠَﻰ ﺣَﻴَﺎﺓٍ ﻭَﻣِﻦَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَﺃَﺷْﺮَﻛُﻮﺍْ ﻳَﻮَﺩُّ ﺃَﺣَﺪُﻫُﻢْ ﻟَﻮْ ﻳُﻌَﻤَّﺮُﺃَﻟْﻒَ ﺳَﻨَﺔٍ ﻭَﻣَﺎ ﻫُﻮَ ﺑِﻤُﺰَﺣْﺰِﺣِﻪِﻣِﻦَ ﺍﻟْﻌَﺬَﺍﺏِ ﺃَﻥ ﻳُﻌَﻤَّﺮَ ﻭَﺍﻟﻠّﻪُﺑَﺼِﻴﺮٌ ﺑِﻤَﺎ ﻳَﻌْﻤَﻠُﻮﻥَ96 . Уларнинг ҳаётга энг ҳирсқўйган одамлар эканлигинибиласан. Мушрикларданбирлари минг йил умркўришни суяди. Аммо узоқумр кўриши уни азобданқутқармайди. Ва Аллоҳуларнинг қилаётганлариникўрувчидир.ﻗُﻞْ ﻣَﻦ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﺪُﻭّﺍً ﻟِّﺠِﺒْﺮِﻳﻞَﻓَﺈِﻧَّﻪُ ﻧَﺰَّﻟَﻪُ ﻋَﻠَﻰ ﻗَﻠْﺒِﻚَ ﺑِﺈِﺫْﻥِ ﺍﻟﻠّﻪِﻣُﺼَﺪِّﻗﺎً ﻟِّﻤَﺎ ﺑَﻴْﻦَ ﻳَﺪَﻳْﻪِ ﻭَﻫُﺪًﻯﻭَﺑُﺸْﺮَﻯ ﻟِﻠْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ97 . Жиброилга душманбўлганларга айт, албатта у(Қуръон)ни сенинг қалбинггаАллоҳнинг изни билан, ўзиданолдингини тасдиқловчи вамўминлар учун ҳидоят вабашорат қилиб туширди.(«Жиброилга душманбўлганлар»–яҳудийлардир.Улар Жиброил фариштаалайҳиссаломни ўзларигадушман ҳисоблашар эдилар.Бунга далил ўлароқ ИмомАҳмад Ҳанбал ривоятқилишича яҳудийларПайғамбаримиз Муҳаммадалайҳиссалом билан узоқсуҳбат қурган эдилар. Шунда,«Улар: «Ҳар бирПайғамбарнинг унга хабаркелтирадиган фариштасибўлади. Бизга айт-чи, сенингсоҳибинг ким?» дедилар. Укиши: «Жиброилалайҳиссалом», дедилар. Улар:«Жиброил урушни, жангни,азобни туширади, бизнингдушманимиз, агар раҳмат,ёмғир ва набототларни олибтушадиган Микоил деганингда,яхши бўларди», дедилар.)ﻣَﻦ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﺪُﻭّﺍً ﻟِّﻠّﻪِ ﻭَﻣَﻶﺋِﻜَﺘِﻪِﻭَﺭُﺳُﻠِﻪِ ﻭَﺟِﺒْﺮِﻳﻞَ ﻭَﻣِﻴﻜَﺎﻝَ ﻓَﺈِﻥَّﺍﻟﻠّﻪَ ﻋَﺪُﻭٌّ ﻟِّﻠْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ98 . Ким Аллоҳга, унингфаришталарига,Пайғамбарларига, Жиброилгава Микоилга душман бўлса,албатта, Аллоҳ кофирларнингдушманидир.ﻭَﻟَﻘَﺪْ ﺃَﻧﺰَﻟْﻨَﺎ ﺇِﻟَﻴْﻚَ ﺁﻳَﺎﺕٍ ﺑَﻴِّﻨَﺎﺕٍﻭَﻣَﺎ ﻳَﻜْﻔُﺮُ ﺑِﻬَﺎ ﺇِﻻَّ ﺍﻟْﻔَﺎﺳِﻘُﻮﻥَ99 . Батаҳқиқ, сенга равшаноятларни туширдик, уларгафақат фосиқларгина куфркелтирадир.ﺃَﻭَﻛُﻠَّﻤَﺎ ﻋَﺎﻫَﺪُﻭﺍْ ﻋَﻬْﺪﺍً ﻧَّﺒَﺬَﻩُﻓَﺮِﻳﻖٌ ﻣِّﻨْﻬُﻢ ﺑَﻞْ ﺃَﻛْﺜَﺮُﻫُﻢْ ﻻَﻳُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ100 . Ҳар қачон аҳдқилишсалар, улардан биргуруҳи уни бузаверадими?!Йўқ! Уларнинг кўплари иймонкелтирмаслар...!
Қуръони Карим (Арабча ва Ўзбекча) таржималари!
Бакара (75-дан....
100-оятгача)
ﺃَﻓَﺘَﻄْﻤَﻌُﻮﻥَ ﺃَﻥ ﻳُﺆْﻣِﻨُﻮﺍْ ﻟَﻜُﻢْ
ﻭَﻗَﺪْ ﻛَﺎﻥَ ﻓَﺮِﻳﻖٌ ﻣِّﻨْﻬُﻢْ
ﻳَﺴْﻤَﻌُﻮﻥَ ﻛَﻼَﻡَ ﺍﻟﻠّﻪِ ﺛُﻢَّ
ﻳُﺤَﺮِّﻓُﻮﻧَﻪُ ﻣِﻦ ﺑَﻌْﺪِ ﻣَﺎ ﻋَﻘَﻠُﻮﻩُ
ﻭَﻫُﻢْ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ
75 . Уларнинг иймон
келтиришларини тамаъ
қиласизларми? Ва ҳолбуки,
улардан бир гуруҳлари
Аллоҳнинг каломини эшитар
эдилар ва сўнгра уни
тушунганларидан кейин билиб
туриб бузар эдилар. (Иймон
ўзига яраша поклик,
мусаффолик, нурни қабул
қилиб олишга истеъдод талаб
қилади. Аммо яҳудийларда бу
нарсага яқинлик ҳеч
сезилмаяпти. Уларнинг энг
яхши вакиллари бўлмиш
диний олимларики Аллоҳнинг
каломини эшитиб, уни
тушуниб етгандан сўнг, билиб
туриб бузсалар, қолганлари
нима ҳам қилар эди.)
ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻟَﻘُﻮﺍْ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ
ﺁﻣَﻨَّﺎ ﻭَﺇِﺫَﺍ ﺧَﻼَ ﺑَﻌْﻀُﻬُﻢْ ﺇِﻟَﻰَ
ﺑَﻌْﺾٍ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﺃَﺗُﺤَﺪِّﺛُﻮﻧَﻬُﻢ ﺑِﻤَﺎ
ﻓَﺘَﺢَ ﺍﻟﻠّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻟِﻴُﺤَﺂﺟُّﻮﻛُﻢ ﺑِﻪِ
ﻋِﻨﺪَ ﺭَﺑِّﻜُﻢْ ﺃَﻓَﻼَ ﺗَﻌْﻘِﻠُﻮﻥَ
76 . Улар иймон
келтирганларни учратсалар,
иймон келтирдик, дейдилар.
Баъзилари баъзилари билан
холи қолсалар: «Уларга Аллоҳ
сизга очган нарса ҳақида
Роббингиз ҳузурида ҳужжат
талашишлари учун
гапиряпсизми? Ақлни
ишлатмайсизми?» дейдилар.
(Шунақа сифат эгаларининг
иймонга келишидан умидвор
бўлса бўладими? Улар
иккиюзлама қавмдир.
Мусулмонлар билан учрашиб
қолганда, иймонга келдик,
Муҳаммад алайҳиссаломга
уммат бўлдик, дейишади.
Чунки Тавротда у киши
ҳақларида башоратлар бор ва
яҳудийлар у зотнинг
Пайғамбар бўлиб
келишларини кутаётган
эдилар. Аллоҳ таоло ўша
Пайғамбар туфайли бизни
душманларимизга ғолиб
қилади, дейишар эди... Аммо
ўзлари бир-бирлари билан
ёлғиз қолганларида, бу
ҳақиқатни ошкор қилганларни
сўка бошлар эдилар.)
ﺃَﻭَﻻَ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ﺃَﻥَّ ﺍﻟﻠّﻪَ ﻳَﻌْﻠَﻢُ ﻣَﺎ
ﻳُﺴِﺮُّﻭﻥَ ﻭَﻣَﺎ ﻳُﻌْﻠِﻨُﻮﻥَ
77 . Аллоҳ уларнинг сир
тутгану ва ошкор қилган
нарсаларини, албатта,
билишини англамайдиларми?
(Зикр қилинган бу ҳол
яҳудийларнинг диний
олимларига оид.)
ﻭَﻣِﻨْﻬُﻢْ ﺃُﻣِّﻴُّﻮﻥَ ﻻَ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ
ﺍﻟْﻜِﺘَﺎﺏَ ﺇِﻻَّ ﺃَﻣَﺎﻧِﻲَّ ﻭَﺇِﻥْ ﻫُﻢْ ﺇِﻻَّ
ﻳَﻈُﻨُّﻮﻥَ
78 . Уларнинг ичида китобдан
бехабар, хомхаёлдан бошқани
билмайдиган омийлар бор.
Улар фақат гумон қиладилар
халос. (Яъни, яҳудийлар ичида
Тавротдан бехабар, унда нима
гап борлигини билмайдиган
саводсиз омийлар ҳам бор.
Ўша омийларнинг билгани
фақат хомхаёл, холос. Турли
нарсаларни гумон қилиб, ўша
гумонига ишониб юраверади.
Бу омийларнинг шундай ҳолга
тушиб қолишига нима сабаб?
Асосий сабабларидан бири–
залолатга кетган уламолар.)
ﻓَﻮَﻳْﻞٌ ﻟِّﻠَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﻜْﺘُﺒُﻮﻥَ ﺍﻟْﻜِﺘَﺎﺏَ
ﺑِﺄَﻳْﺪِﻳﻬِﻢْ ﺛُﻢَّ ﻳَﻘُﻮﻟُﻮﻥَ ﻫَـﺬَﺍ ﻣِﻦْ
ﻋِﻨﺪِ ﺍﻟﻠّﻪِ ﻟِﻴَﺸْﺘَﺮُﻭﺍْ ﺑِﻪِ ﺛَﻤَﻨﺎً ﻗَﻠِﻴﻼً
ﻓَﻮَﻳْﻞٌ ﻟَّﻬُﻢ ﻣِّﻤَّﺎ ﻛَﺘَﺒَﺖْ ﺃَﻳْﺪِﻳﻬِﻢْ
ﻭَﻭَﻳْﻞٌ ﻟَّﻬُﻢْ ﻣِّﻤَّﺎ ﻳَﻜْﺴِﺒُﻮﻥَ
79 . Китобни ўз қўли билан
ёзиб, сўнгра уни арзон баҳога
сотиш учун: «Бу Аллоҳнинг
ҳузуридан», дейдиганларга
ҳалокат бўлсин! Уларга
қўллари билан ёзган
нарсаларидан ҳалокат бўлсин!
Уларга топган фойдаларидан
ҳалокат бўлсин! (Ояти карима
зикр қилган «арзон баҳо»
ҳақида Имом Ҳасан Басрий:
«Арзон баҳо–дунё ва унинг
нарсаларидир» деган эканлар.
Дунёга молу бойлик, мансаб ва
бошқалар киради.)
ﻭَﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﻟَﻦ ﺗَﻤَﺴَّﻨَﺎ ﺍﻟﻨَّﺎﺭُ ﺇِﻻَّ ﺃَﻳَّﺎﻣﺎً
ﻣَّﻌْﺪُﻭﺩَﺓً ﻗُﻞْ ﺃَﺗَّﺨَﺬْﺗُﻢْ ﻋِﻨﺪَ ﺍﻟﻠّﻪِ
ﻋَﻬْﺪﺍً ﻓَﻠَﻦ ﻳُﺨْﻠِﻒَ ﺍﻟﻠّﻪُ ﻋَﻬْﺪَﻩُ ﺃَﻡْ
ﺗَﻘُﻮﻟُﻮﻥَ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟﻠّﻪِ ﻣَﺎ ﻻَ
ﺗَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ
80 . Ва улар: «Бизга (дўзах) ўти
ҳеч тегмайди, тегса ҳам
саноқли кунларгина тегади»,
дедилар. Сен: «Аллоҳдан аҳд
олдингизми? Зотан, Аллоҳ
аҳдига ҳеч хилоф қилмайди.
Ёки Аллоҳнинг номидан
билмаган нарсангизни
гапиряпсизми?» деб айт.
ﺑَﻠَﻰ ﻣَﻦ ﻛَﺴَﺐَ ﺳَﻴِّﺌَﺔً ﻭَﺃَﺣَﺎﻃَﺖْ
ﺑِﻪِ ﺧَﻄِﻴـﺌَﺘُﻪُ ﻓَﺄُﻭْﻟَـﺌِﻚَ ﺃَﺻْﺤَﺎﺏُ
ﺍﻟﻨَّﺎﺭِ ﻫُﻢْ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺧَﺎﻟِﺪُﻭﻥَ
81 . Йўқ! Ким гуноҳ қилса ва
уни хатолари ўраб олган
бўлса, ана ўшалар дўзах
эгаларидир. Улар унда абадий
қолурлар.
ﻭَﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻭَﻋَﻤِﻠُﻮﺍْ
ﺍﻟﺼَّﺎﻟِﺤَﺎﺕِ ﺃُﻭﻟَـﺌِﻚَ ﺃَﺻْﺤَﺎﺏُ
ﺍﻟْﺠَﻨَّﺔِ ﻫُﻢْ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺧَﺎﻟِﺪُﻭﻥَ
82 . Ва иймон келтириб, яхши
амалларни қилганлар, ана
ўшалар жаннат эгаларидир.
Улар унда абадий қолурлар.
ﻭَﺇِﺫْ ﺃَﺧَﺬْﻧَﺎ ﻣِﻴﺜَﺎﻕَ ﺑَﻨِﻲ ﺇِﺳْﺮَﺍﺋِﻴﻞَ
ﻻَ ﺗَﻌْﺒُﺪُﻭﻥَ ﺇِﻻَّ ﺍﻟﻠّﻪَ ﻭَﺑِﺎﻟْﻮَﺍﻟِﺪَﻳْﻦِ
ﺇِﺣْﺴَﺎﻧﺎً ﻭَﺫِﻱ ﺍﻟْﻘُﺮْﺑَﻰ
ﻭَﺍﻟْﻴَﺘَﺎﻣَﻰ ﻭَﺍﻟْﻤَﺴَﺎﻛِﻴﻦِ ﻭَﻗُﻮﻟُﻮﺍْ
ﻟِﻠﻨَّﺎﺱِ ﺣُﺴْﻨﺎً ﻭَﺃَﻗِﻴﻤُﻮﺍْ ﺍﻟﺼَّﻼَﺓَ
ﻭَﺁﺗُﻮﺍْ ﺍﻟﺰَّﻛَﺎﺓَ ﺛُﻢَّ ﺗَﻮَﻟَّﻴْﺘُﻢْ ﺇِﻻَّ
ﻗَﻠِﻴﻼً ﻣِّﻨﻜُﻢْ ﻭَﺃَﻧﺘُﻢ ﻣِّﻌْﺮِﺿُﻮﻥَ
83 . Бани Исорилдан Аллоҳдан
бошқага ибодат этмайсиз, ота-
онага, қариндошларга,
етимларга, мискинларга
яхшилик қиласиз, одамларга
яхши гаплар айтинг, намозни
қоим қилинг, закот беринг, деб
аҳду паймон олганимизни
эсланг. Сўнгра озгинангиздан
бошқангиз юз ўгириб, ортга
қараб кетдингиз. (Мулоҳаза
қилинса, Аллоҳ таоло Бани
Исроилдан аҳду паймон олган
ишлар Ислом дини ҳам
буюрган ишлардир. Шундан
ҳамма самовий динларнинг
бирлиги келиб чиқади. Тавҳид
ақидасининг асоси–Аллоҳдан
бошқага ибодат қилмаслик–
аҳду паймон олинган
ишларнинг бошида саналяпти.
Ота-онага яхшилик қилиш ҳар
бир фарзанднинг муқаддас
бурчи ҳисобланади.
Қариндошларнинг
қариндошлик ҳаққи бор,
уларга ҳам яхшилик қилиш
лозим. Етимлар–боқувчисиз
қолган ёш болалардир.
Жамиятда уларнинг ҳам ҳаққи
бор. Шунингдек, мискинлар
ҳам турли сабабларга кўра,
ҳаёти ноқулай ҳолларга
тушиб қолган шахслардир,
уларга ҳам яхшилик кўрсатиш
инсоннинг инсонийлик бурчи
ҳисобланади.)
ﻭَﺇِﺫْ ﺃَﺧَﺬْﻧَﺎ ﻣِﻴﺜَﺎﻗَﻜُﻢْ ﻻَ
ﺗَﺴْﻔِﻜُﻮﻥَ ﺩِﻣَﺎﺀﻛُﻢْ ﻭَﻻَ
ﺗُﺨْﺮِﺟُﻮﻥَ ﺃَﻧﻔُﺴَﻜُﻢ ﻣِّﻦ
ﺩِﻳَﺎﺭِﻛُﻢْ ﺛُﻢَّ ﺃَﻗْﺮَﺭْﺗُﻢْ ﻭَﺃَﻧﺘُﻢْ
ﺗَﺸْﻬَﺪُﻭﻥَ
84 . Сизлардан бир-
бирингизнинг қонларингизни
тўкмайсиз ва диёрингиздан
чиқармайсиз, деб аҳду
паймонингизни олганимизни
эсланг. Сўнгра гувоҳлик бериб
туриб иқрор бўлдингиз.
ﺛُﻢَّ ﺃَﻧﺘُﻢْ ﻫَـﺆُﻻﺀ ﺗَﻘْﺘُﻠُﻮﻥَ
ﺃَﻧﻔُﺴَﻜُﻢْ ﻭَﺗُﺨْﺮِﺟُﻮﻥَ ﻓَﺮِﻳﻘﺎً
ﻣِّﻨﻜُﻢ ﻣِّﻦ ﺩِﻳَﺎﺭِﻫِﻢْ ﺗَﻈَﺎﻫَﺮُﻭﻥَ
ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢ ﺑِﺎﻹِﺛْﻢِ ﻭَﺍﻟْﻌُﺪْﻭَﺍﻥِ ﻭَﺇِﻥ
ﻳَﺄﺗُﻮﻛُﻢْ ﺃُﺳَﺎﺭَﻯ ﺗُﻔَﺎﺩُﻭﻫُﻢْ ﻭَﻫُﻮَ
ﻣُﺤَﺮَّﻡٌ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺇِﺧْﺮَﺍﺟُﻬُﻢْ
ﺃَﻓَﺘُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ ﺑِﺒَﻌْﺾِ ﺍﻟْﻜِﺘَﺎﺏِ
ﻭَﺗَﻜْﻔُﺮُﻭﻥَ ﺑِﺒَﻌْﺾٍ ﻓَﻤَﺎ ﺟَﺰَﺍﺀ
ﻣَﻦ ﻳَﻔْﻌَﻞُ ﺫَﻟِﻚَ ﻣِﻨﻜُﻢْ ﺇِﻻَّ ﺧِﺰْﻱٌ
ﻓِﻲ ﺍﻟْﺤَﻴَﺎﺓِ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﻭَﻳَﻮْﻡَ
ﺍﻟْﻘِﻴَﺎﻣَﺔِ ﻳُﺮَﺩُّﻭﻥَ ﺇِﻟَﻰ ﺃَﺷَﺪِّ
ﺍﻟْﻌَﺬَﺍﺏِ ﻭَﻣَﺎ ﺍﻟﻠّﻪُ ﺑِﻐَﺎﻓِﻞٍ ﻋَﻤَّﺎ
ﺗَﻌْﻤَﻠُﻮﻥَ
85 . Сўнгра сиз ўзингизни
ўзингиз ўлдирасиз ва бир
гуруҳингизни диёридан
чиқарасиз ҳамда уларга қарши
гуноҳ ва душманлик йўлида
ёрдам берасиз. Агар улар асир
бўлсалар, қутқариб оласиз. Ва
ҳолбуки, уларни чиқариш
ҳаром эди. Ёки китобнинг
баъзисига иймон келтириб,
баъзисига куфр
келтирасизми?! Сизлардан
ўшани қилганларнинг жазоси
бу дунёда фақат расво
бўлишликдир, қиёмат кунида
эса, энг шиддатли азобга
қайтарилурлар. Аллоҳ
қилаётганингиздан ғофил эмас.
ﺃُﻭﻟَـﺌِﻚَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺍﺷْﺘَﺮَﻭُﺍْ ﺍﻟْﺤَﻴَﺎﺓَ
ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﺑِﺎﻵَﺧِﺮَﺓِ ﻓَﻼَ ﻳُﺨَﻔَّﻒُ
ﻋَﻨْﻬُﻢُ ﺍﻟْﻌَﺬَﺍﺏُ ﻭَﻻَ ﻫُﻢْ
ﻳُﻨﺼَﺮُﻭﻥَ
86 . Ана ўшалар дунё ҳаётини
охиратга сотиб олганлардир.
Улардан азоб енгиллатилмас
ва уларга ёрдам ҳам берилмас.
ﻭَﻟَﻘَﺪْ ﺁﺗَﻴْﻨَﺎ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟْﻜِﺘَﺎﺏَ
ﻭَﻗَﻔَّﻴْﻨَﺎ ﻣِﻦ ﺑَﻌْﺪِﻩِ ﺑِﺎﻟﺮُّﺳُﻞِ
ﻭَﺁﺗَﻴْﻨَﺎ ﻋِﻴﺴَﻰ ﺍﺑْﻦَ ﻣَﺮْﻳَﻢَ
ﺍﻟْﺒَﻴِّﻨَﺎﺕِ ﻭَﺃَﻳَّﺪْﻧَﺎﻩُ ﺑِﺮُﻭﺡِ ﺍﻟْﻘُﺪُﺱِ
ﺃَﻓَﻜُﻠَّﻤَﺎ ﺟَﺎﺀﻛُﻢْ ﺭَﺳُﻮﻝٌ ﺑِﻤَﺎ ﻻَ
ﺗَﻬْﻮَﻯ ﺃَﻧﻔُﺴُﻜُﻢُ ﺍﺳْﺘَﻜْﺒَﺮْﺗُﻢْ
ﻓَﻔَﺮِﻳﻘﺎً ﻛَﺬَّﺑْﺘُﻢْ ﻭَﻓَﺮِﻳﻘﺎً ﺗَﻘْﺘُﻠُﻮﻥَ
87 . Ва батаҳқиқ, Мусога
китобни бердик ва унинг
ортидан Пайғамбарларни
кетма-кет юбордик. Ва Ийсо
ибн Марямга равшан
(мўъжизалар)ни бердик ва уни
руҳул қудс билан қўлладик.
Ҳар қачон Пайғамбар сизнинг
ҳавою нафсингизга
ёқмайдиган нарса келтирса,
мутакаббирлик қилиб,
баъзиларини ёлғончига
чиқариб, баъзиларини
ўлдираверасизми?!
ﻭَﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﻗُﻠُﻮﺑُﻨَﺎ ﻏُﻠْﻒٌ ﺑَﻞ ﻟَّﻌَﻨَﻬُﻢُ
ﺍﻟﻠَّﻪ ﺑِﻜُﻔْﺮِﻫِﻢْ ﻓَﻘَﻠِﻴﻼً ﻣَّﺎ
ﻳُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ
88 . Ва улар: «Қалбимиз
ғилофланган», дейишади. Йўқ,
ундай эмас, куфрлари сабабли
Аллоҳ уларни лаънатлаган.
Бас, озгинагина иймон
келтирадилар. (Яҳудийлар
Исломга даъват
қилинганларида: «Бизнинг
қалбимиз ғилофланган, янги
даъват кирмайди, янги
даъватчини қабул қилмайди»,
деб айтишар эдилар. Аллоҳ
таоло ушбу оятда уларнинг бу
гаплари ёлғон эканини фош
этиб, ҳақиқатни баён
қилмоқда. Ҳақиқат нима?
Ҳақиқат шулки, улар аввалдан
куфр келтириб, иймондан
қочиб юрганлари учун Аллоҳ
уларни лаънатлаб, яъни,
раҳматидан қувиб, ҳидоят
неъматидан маҳрум этган. Шу
сабабдан улар иймонга кела
олмайдмлар. Агар мабодо
келсалар ҳам, жуда оз
келадилар.)
ﻭَﻟَﻤَّﺎ ﺟَﺎﺀﻫُﻢْ ﻛِﺘَﺎﺏٌ ﻣِّﻦْ ﻋِﻨﺪِ
ﺍﻟﻠّﻪِ ﻣُﺼَﺪِّﻕٌ ﻟِّﻤَﺎ ﻣَﻌَﻬُﻢْ ﻭَﻛَﺎﻧُﻮﺍْ
ﻣِﻦ ﻗَﺒْﻞُ ﻳَﺴْﺘَﻔْﺘِﺤُﻮﻥَ ﻋَﻠَﻰ
ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍْ ﻓَﻠَﻤَّﺎ ﺟَﺎﺀﻫُﻢ ﻣَّﺎ
ﻋَﺮَﻓُﻮﺍْ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍْ ﺑِﻪِ ﻓَﻠَﻌْﻨَﺔُ ﺍﻟﻠَّﻪ
ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ
89 . Уларга Аллоҳнинг
ҳузуридан ўзларидаги нарсани
тасдиқловчи китоб келганда,
ва ҳолбуки, кофирларга қарши
(ундан) ёрдам кутардилар,
ўзлари билган нарса келганда,
унга куфр келтирдилар.
Кофирларга Аллоҳнинг
лаънати бўлсин. (Ибн Касир
раҳматуллоҳи алайҳи ривоят
қиладиларки, яҳудийлар Авс
ва Хазраж қабилаларига
қарши, яқинда бизнинг
китобларимиз хабарини
берган Пайғамбар чиқади, биз
унга иймон келтириб,
сизларнинг устингиздан ғалаба
қозонамиз, дер эдилар. Аллоҳ
таоло Пайғамбарни араблар
ичидан танлаб юборгач эса, у
кишига куфр келтирдилар.
Аввалги гапларини ўзлари
инкор қилдилар. Шунда Муоз
ибн Жабал, Башир ибн ал-
Барраа ибн Маъруф ва Довуд
ибн Саламалар уларга қарата:
«Эй яҳудийлар жамоаси,
Аллоҳдан қўрқинглар!
Мусулмон бўлинглар! Биз
ширк аҳли бўлган давримизда,
бизга қарши у кишидан ёрдам
топишингизни айтар
эдингизлар. У кишининг
Пайғамбар қилиб юборилиши
хабарини берар эдингизлар.
Сифатларини айтиб берар
эдингизлар», дедилар. Бунга
жавобан Бани Назийр
яҳудийларидан Салом ибн
Мушкам дегани: «У биз билган
нарсани олиб келди. Биз сизга
айтган бу эмас», деди.)
ﺑِﺌْﺴَﻤَﺎ ﺍﺷْﺘَﺮَﻭْﺍْ ﺑِﻪِ ﺃَﻧﻔُﺴَﻬُﻢْ ﺃَﻥ
ﻳَﻜْﻔُﺮُﻭﺍْ ﺑِﻤَﺎ ﺃﻧَﺰَﻝَ ﺍﻟﻠّﻪُ ﺑَﻐْﻴﺎً ﺃَﻥ
ﻳُﻨَﺰِّﻝُ ﺍﻟﻠّﻪُ ﻣِﻦ ﻓَﻀْﻠِﻪِ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦ
ﻳَﺸَﺎﺀُ ﻣِﻦْ ﻋِﺒَﺎﺩِﻩِ ﻓَﺒَﺂﺅُﻭﺍْ
ﺑِﻐَﻀَﺐٍ ﻋَﻠَﻰ ﻏَﻀَﺐٍ
ﻭَﻟِﻠْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ ﻋَﺬَﺍﺏٌ ﻣُّﻬِﻴﻦٌ
90 . Улар ўзларини сотган
нарса, Аллоҳ бандаларидан
хоҳлаганига Ўз фазлидан
туширганига ҳасад қилиб,
Аллоҳ туширган нарсага куфр
келтирмоқлик, қандоқ ҳам
ёмон. Улар ғазабнинг устига
ғазабни лозим тутдилар.
Кофирларга хор қилувчи азоб
бордир.
ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻗِﻴﻞَ ﻟَﻬُﻢْ ﺁﻣِﻨُﻮﺍْ ﺑِﻤَﺎ ﺃَﻧﺰَﻝَ
ﺍﻟﻠّﻪُ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﻧُﺆْﻣِﻦُ ﺑِﻤَﺎ ﺃُﻧﺰِﻝَ
ﻋَﻠَﻴْﻨَﺎ ﻭَﻳَﻜْﻔُﺮﻭﻥَ ﺑِﻤَﺎ ﻭَﺭَﺍﺀﻩُ
ﻭَﻫُﻮَ ﺍﻟْﺤَﻖُّ ﻣُﺼَﺪِّﻗﺎً ﻟِّﻤَﺎ ﻣَﻌَﻬُﻢْ
ﻗُﻞْ ﻓَﻠِﻢَ ﺗَﻘْﺘُﻠُﻮﻥَ ﺃَﻧﺒِﻴَﺎﺀَ ﺍﻟﻠّﻪِ ﻣِﻦ
ﻗَﺒْﻞُ ﺇِﻥ ﻛُﻨﺘُﻢ ﻣُّﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ
91 . Агар уларга: «Аллоҳ
туширган нарсага иймон
келтиринг», дейилса, «Бизга
туширилган нарсага иймон
келтирамиз», дейишади. Ва
ундан кейинги нарсага куфр
келтиришади. Ҳолбуки, у
улардаги нарсани тасдиқловчи
ҳақдир. Айт: «Агар мўмин
бўлсангиз, нимага илгари
Аллоҳнинг Пайғамбарларини
ўлдирдингиз?!»
ﻭَﻟَﻘَﺪْ ﺟَﺎﺀﻛُﻢ ﻣُّﻮﺳَﻰ ﺑِﺎﻟْﺒَﻴِّﻨَﺎﺕِ
ﺛُﻢَّ ﺍﺗَّﺨَﺬْﺗُﻢُ ﺍﻟْﻌِﺠْﻞَ ﻣِﻦ ﺑَﻌْﺪِﻩِ
ﻭَﺃَﻧﺘُﻢْ ﻇَﺎﻟِﻤُﻮﻥَ
92 . Ва батаҳқиқ, Мусо сизларга
равшан (мўъжиза)лар ила
келди. Сўнгра сиз ундан кейин
золим бўлган ҳолингизда
бузоқни (худо) тутдингиз.
ﻭَﺇِﺫْ ﺃَﺧَﺬْﻧَﺎ ﻣِﻴﺜَﺎﻗَﻜُﻢْ ﻭَﺭَﻓَﻌْﻨَﺎ
ﻓَﻮْﻗَﻜُﻢُ ﺍﻟﻄُّﻮﺭَ ﺧُﺬُﻭﺍْ ﻣَﺎ
ﺁﺗَﻴْﻨَﺎﻛُﻢ ﺑِﻘُﻮَّﺓٍ ﻭَﺍﺳْﻤَﻌُﻮﺍْ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ
ﺳَﻤِﻌْﻨَﺎ ﻭَﻋَﺼَﻴْﻨَﺎ ﻭَﺃُﺷْﺮِﺑُﻮﺍْ ﻓِﻲ
ﻗُﻠُﻮﺑِﻬِﻢُ ﺍﻟْﻌِﺠْﻞَ ﺑِﻜُﻔْﺮِﻫِﻢْ ﻗُﻞْ
ﺑِﺌْﺴَﻤَﺎ ﻳَﺄْﻣُﺮُﻛُﻢْ ﺑِﻪِ ﺇِﻳﻤَﺎﻧُﻜُﻢْ ﺇِﻥ
ﻛُﻨﺘُﻢْ ﻣُّﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ
93 . Сиздан аҳду
паймонингизни олиб,
устингизга Турни кўтариб:
«Сизга Биз берган нарсани
қувват билан тутинг ва
тингланг», деганимизни эсланг.
Улар: «Тингладик ва исён
қилдик», дедилар. Куфрлари
сабабли қалбларига бузоқ
ўрнаштирилди. Айт: «Агар
мўмин бўлсангиз сизнинг
иймонингиз қандай ҳам ёмон
нарсага буюради!» (Бани
Исроилнинг хиёнаткорлиги,
алдамчилиги ва бошқа
кирдикорларни назарда тутган
ҳолда Аллоҳ таоло улардан
таъкидланган,
ҳужжатлаштирилган аҳду
паймон олган ва устиларига
Тур тоғини кўтариб туриб:
«Сизга Биз берган нарсани
қувват билан тутинг ва
тингланг», деб айтган эди.
Иймони бор халққа шу етарли
бўлиши керак эди. Аммо Бани
Исроил нима қилди?! Улар
тилда «эшитдик», дейишди,
аммо амаллари билан, «исён
қилдик», дейишди. Яъни, тил
бошқа, амал бошқа бўлди.)
ﻗُﻞْ ﺇِﻥ ﻛَﺎﻧَﺖْ ﻟَﻜُﻢُ ﺍﻟﺪَّﺍﺭُ ﺍﻵَﺧِﺮَﺓُ
ﻋِﻨﺪَ ﺍﻟﻠّﻪِ ﺧَﺎﻟِﺼَﺔً ﻣِّﻦ ﺩُﻭﻥِ
ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻓَﺘَﻤَﻨَّﻮُﺍْ ﺍﻟْﻤَﻮْﺕَ ﺇِﻥ ﻛُﻨﺘُﻢْ
ﺻَﺎﺩِﻗِﻴﻦَ
94 . Айт: «Агар Аллоҳнинг
ҳузуридаги охират ҳовлиси
бошқа одамларсиз холис сизга
бўладиган бўлса, гапингизда
ростгўй бўлсангиз, ўлимни
орзу қилинг».
ﻭَﻟَﻦ ﻳَﺘَﻤَﻨَّﻮْﻩُ ﺃَﺑَﺪﺍً ﺑِﻤَﺎ ﻗَﺪَّﻣَﺖْ
ﺃَﻳْﺪِﻳﻬِﻢْ ﻭَﺍﻟﻠّﻪُ ﻋَﻠِﻴﻢٌ ﺑِﺎﻟﻈَّﺎﻟِﻤﻴﻦَ
95 . Улар қўллари тақдим
қилган нарсалар сабабидан,
уни абадий, ҳеч-ҳеч орзу
қилмаслар ва Аллоҳ зулм
қилувчиларни билувчи
зотдир. (Оятдаги «қўллари
тақдим қилган нарсалар»
жумласи, «гуноҳлар»
маъносида келгандир. Араб
тилида бирор нарсанинг
аҳамиятини бўрттириб
кўрсатилмоқчи бўлинса, ушбу
услуб ишлатилади. Демак,
яҳудийлар ўлимни орзу қила
олмайдилар. Чунки улар
ўзларининг гуноҳларини яхши
биладилар. Ушбу гуноҳлар
билан ҳеч-ҳеч жаннатга кириб
бўлмайди. Ўлсалар, беш
кунлик дунёнинг матосидан
ажралиб қолишларидан
қўрқиб, бу дунё ҳаётига
маҳкам ёпишиб оладилар.)
ﻭَﻟَﺘَﺠِﺪَﻧَّﻬُﻢْ ﺃَﺣْﺮَﺹَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ
ﻋَﻠَﻰ ﺣَﻴَﺎﺓٍ ﻭَﻣِﻦَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ
ﺃَﺷْﺮَﻛُﻮﺍْ ﻳَﻮَﺩُّ ﺃَﺣَﺪُﻫُﻢْ ﻟَﻮْ ﻳُﻌَﻤَّﺮُ
ﺃَﻟْﻒَ ﺳَﻨَﺔٍ ﻭَﻣَﺎ ﻫُﻮَ ﺑِﻤُﺰَﺣْﺰِﺣِﻪِ
ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻌَﺬَﺍﺏِ ﺃَﻥ ﻳُﻌَﻤَّﺮَ ﻭَﺍﻟﻠّﻪُ
ﺑَﺼِﻴﺮٌ ﺑِﻤَﺎ ﻳَﻌْﻤَﻠُﻮﻥَ
96 . Уларнинг ҳаётга энг ҳирс
қўйган одамлар эканлигини
биласан. Мушриклардан
бирлари минг йил умр
кўришни суяди. Аммо узоқ
умр кўриши уни азобдан
қутқармайди. Ва Аллоҳ
уларнинг қилаётганларини
кўрувчидир.
ﻗُﻞْ ﻣَﻦ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﺪُﻭّﺍً ﻟِّﺠِﺒْﺮِﻳﻞَ
ﻓَﺈِﻧَّﻪُ ﻧَﺰَّﻟَﻪُ ﻋَﻠَﻰ ﻗَﻠْﺒِﻚَ ﺑِﺈِﺫْﻥِ ﺍﻟﻠّﻪِ
ﻣُﺼَﺪِّﻗﺎً ﻟِّﻤَﺎ ﺑَﻴْﻦَ ﻳَﺪَﻳْﻪِ ﻭَﻫُﺪًﻯ
ﻭَﺑُﺸْﺮَﻯ ﻟِﻠْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ
97 . Жиброилга душман
бўлганларга айт, албатта у
(Қуръон)ни сенинг қалбингга
Аллоҳнинг изни билан, ўзидан
олдингини тасдиқловчи ва
мўминлар учун ҳидоят ва
башорат қилиб туширди.
(«Жиброилга душман
бўлганлар»–яҳудийлардир.
Улар Жиброил фаришта
алайҳиссаломни ўзларига
душман ҳисоблашар эдилар.
Бунга далил ўлароқ Имом
Аҳмад Ҳанбал ривоят
қилишича яҳудийлар
Пайғамбаримиз Муҳаммад
алайҳиссалом билан узоқ
суҳбат қурган эдилар. Шунда,
«Улар: «Ҳар бир
Пайғамбарнинг унга хабар
келтирадиган фариштаси
бўлади. Бизга айт-чи, сенинг
соҳибинг ким?» дедилар. У
киши: «Жиброил
алайҳиссалом», дедилар. Улар:
«Жиброил урушни, жангни,
азобни туширади, бизнинг
душманимиз, агар раҳмат,
ёмғир ва набототларни олиб
тушадиган Микоил деганингда,
яхши бўларди», дедилар.)
ﻣَﻦ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﺪُﻭّﺍً ﻟِّﻠّﻪِ ﻭَﻣَﻶﺋِﻜَﺘِﻪِ
ﻭَﺭُﺳُﻠِﻪِ ﻭَﺟِﺒْﺮِﻳﻞَ ﻭَﻣِﻴﻜَﺎﻝَ ﻓَﺈِﻥَّ
ﺍﻟﻠّﻪَ ﻋَﺪُﻭٌّ ﻟِّﻠْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ
98 . Ким Аллоҳга, унинг
фаришталарига,
Пайғамбарларига, Жиброилга
ва Микоилга душман бўлса,
албатта, Аллоҳ кофирларнинг
душманидир.
ﻭَﻟَﻘَﺪْ ﺃَﻧﺰَﻟْﻨَﺎ ﺇِﻟَﻴْﻚَ ﺁﻳَﺎﺕٍ ﺑَﻴِّﻨَﺎﺕٍ
ﻭَﻣَﺎ ﻳَﻜْﻔُﺮُ ﺑِﻬَﺎ ﺇِﻻَّ ﺍﻟْﻔَﺎﺳِﻘُﻮﻥَ
99 . Батаҳқиқ, сенга равшан
оятларни туширдик, уларга
фақат фосиқларгина куфр
келтирадир.
ﺃَﻭَﻛُﻠَّﻤَﺎ ﻋَﺎﻫَﺪُﻭﺍْ ﻋَﻬْﺪﺍً ﻧَّﺒَﺬَﻩُ
ﻓَﺮِﻳﻖٌ ﻣِّﻨْﻬُﻢ ﺑَﻞْ ﺃَﻛْﺜَﺮُﻫُﻢْ ﻻَ
ﻳُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ
100 . Ҳар қачон аҳд
қилишсалар, улардан бир
гуруҳи уни бузаверадими?!
Йўқ! Уларнинг кўплари иймон
келтирмаслар.
..!