📚НАМАЗ КИТЕБИ ✍🏻Намаздагы макрухтар бөлүмү ✅Намаз окуган киши намазда кийими же денеси менен ойноосу макрух. Пайгамбар (саллаллоху алейхи васаллам):
“Акыйкатта Алла Таала үч нерсени силер үчүн жек
көрдү” деп анын ичинен намазда ойноону айтат. Анткени намаздын сыртында ойноо арам болгон соң, ал эми намаздын ичиндеги оюнга эмне дейсиң. ✅ Намаз окуп жатып таштарды бир жерден экинчи жерге жылдырбайт. Бул да ойноонун бир түрү. ✅Бирок сажда кылууга мүмкүн болбосо, бир ирет таштарды тегиздесе болот. ✅Пайгамбар (саллаллоху алейхи васаллам) (таштарды) бир жолу жылдыр: “Эй Абу Зар болбосо жөн кой” дегендиктен. Себеби, мындай кылуу намазды жөндөө болуп саналат. ✅Манжаларын кырсылдатпайт, анткени Пайгамбар (саллаллоху алейхи васаллам): “Намаз окуп жатканда манжаларыңды кырсылдатпа” деген. Белине таянбайт ал, дегени колун белине коюп таянып туруу. Себеби, Пайгамбар (саллаллоху алейхи васаллам) намазда колун белине коюп туруудан тыйган, колду коюуну сүннөт жолунда аткарбагандыктан. ✅Кылчактап эки жакка карабайт. Пайгамбар (саллаллоху алейхи васаллам) “Эгерде намаз окуучу ким менен мунажат (жашыруун сырдашуу же аңгеме) кылып жатканын билсе, бетин эки жакка түк бурмак эмес” деген. ✅Эгер, мойнун оңго солго бурбастан көзүнүн кыры менен караса макрух эмес. Себеби, Пайгамбар (саллаллоху алейхи васаллам) намазда сахабаларга көзүнүн кыры менен байкоо жүргүзүп турган ✅Көчүгүн жерге койуп олтурбайт жана чыканактарын жерге төшөп да албайт. Абу Зар айткан: досум мени үч нерседен тыйды: саждада короз жем чокугандай башын бат коюп бат көтөрүүдөн, иттин олтурганы сыяктуу олтуруудан жана түлкүчө колун чыканактарын жерге жаткыруудан ит олтуруу деген көчүгүн жерге коюп, тизелерин жерге тиреп алуу. (Ушул көрүнүштө олтурууну ит олтуруш деп айтуу) бул туура. ✅Намазда саламга тили менен жооп бербейт, себеби ал да, сөз. Колу менен да, жооп бербейт. Анткени ал да, маани жактан салам болуп саналат. Жада калса саламдашуу ниети менен кол алышып көрүшсө намазы бузулат. ✅Малдаш уруп олтурбайт. Бирок, бир себеп, менен гана малдаш уруп олтурса болот. Анткени андай олтурууда сүннөт аткарылбай калып калат . ✅Намазда чачын топтобойт. Ал деген чачын төбөсүнө топтоп жип же созмо менен жазылып кетпес үчүн байлоо. ✅Кийимин жыйбайт (жерге тийип калбас үчүн) себеби бул дагы текеберчиликтин бир көрүнүшү. ✅Кийимин жерге сүйрөлтүп да албайт. Анткени Пайгамбар (саллаллоху алейхи васаллам) кийимди жерге сүйрөлтүүдөн тыйган. Жерге сүйрөө деген кийимин башына жана эки ийинине таштап эки жагын бош коёт, жерге жеткенге чейин (желбегей деп да айтышат). ✅Жебейт, ичпейт себеби бул намаз амалдарынан эмес. ✅Эгер атайлап же эсинен чыгып жеп же ичсе, намазы бузулат. Анткени бул (жеп ичүү) амали касир (пайдасыз көп амал кылган болот) намаз учуру болсо кандай амал болуп жатканын эстетүүчү. ✅Имам мечиттин ичинде туруп мехрабка сажда кылса болот. Толук денеси менен мехрабтын ичине кирип туруусу макрух, христиан еврейлердин кылыгына окшойт имамды орунга чектөө жагынан, тескерисинче имам михрабка сажда кылса, эч кандай зыяны жок. ✅Имам өзү жалгыз, секичекте туруусу макрух жогоруда айтып өттүк. УММАТИ МУХАММАД (ﷺ) тайпасы ok.ru//ummatimuhamm
УММАТИ МУХАММАД (ﷺ)
📓АЛЬ ХИДАЯ
📚НАМАЗ КИТЕБИ
✍🏻Намаздагы макрухтар бөлүмү
✅Намаз окуган киши намазда кийими же денеси менен
ойноосу макрух. Пайгамбар (саллаллоху алейхи васаллам): “Акыйкатта Алла Таала үч нерсени силер үчүн жек көрдү” деп анын ичинен намазда ойноону айтат. Анткени намаздын сыртында ойноо арам болгон соң, ал эми намаздын
ичиндеги оюнга эмне дейсиң.
✅ Намаз окуп
жатып таштарды бир жерден экинчи жерге жылдырбайт. Бул
да ойноонун бир түрү.
✅Бирок сажда кылууга мүмкүн болбосо, бир ирет
таштарды тегиздесе болот.
✅Пайгамбар (саллаллоху алейхи васаллам) (таштарды) бир жолу жылдыр: “Эй Абу Зар болбосо жөн кой” дегендиктен.
Себеби, мындай кылуу намазды жөндөө болуп саналат.
✅Манжаларын кырсылдатпайт, анткени Пайгамбар
(саллаллоху алейхи васаллам): “Намаз окуп жатканда
манжаларыңды кырсылдатпа” деген. Белине таянбайт ал,
дегени колун белине коюп таянып туруу. Себеби, Пайгамбар
(саллаллоху алейхи васаллам) намазда колун белине коюп
туруудан тыйган, колду коюуну сүннөт жолунда аткарбагандыктан.
✅Кылчактап эки жакка карабайт.
Пайгамбар (саллаллоху алейхи васаллам) “Эгерде намаз
окуучу ким менен мунажат (жашыруун сырдашуу же аңгеме)
кылып жатканын билсе, бетин эки жакка түк бурмак эмес” деген.
✅Эгер, мойнун оңго солго бурбастан көзүнүн кыры менен
караса макрух эмес. Себеби, Пайгамбар (саллаллоху алейхи
васаллам) намазда сахабаларга көзүнүн кыры менен байкоо
жүргүзүп турган
✅Көчүгүн жерге койуп олтурбайт жана чыканактарын
жерге төшөп да албайт. Абу Зар айткан: досум мени үч нерседен тыйды: саждада короз жем чокугандай башын бат коюп бат көтөрүүдөн, иттин олтурганы сыяктуу олтуруудан жана түлкүчө колун чыканактарын жерге жаткыруудан ит
олтуруу деген көчүгүн жерге коюп, тизелерин жерге тиреп алуу. (Ушул көрүнүштө олтурууну ит олтуруш деп айтуу)
бул туура.
✅Намазда саламга тили менен жооп бербейт, себеби ал да,
сөз. Колу менен да, жооп бербейт. Анткени ал да, маани жактан салам болуп саналат. Жада калса саламдашуу ниети
менен кол алышып көрүшсө намазы бузулат.
✅Малдаш уруп олтурбайт. Бирок, бир себеп, менен гана
малдаш уруп олтурса болот. Анткени андай олтурууда сүннөт аткарылбай калып калат .
✅Намазда чачын топтобойт. Ал деген чачын төбөсүнө
топтоп жип же созмо менен жазылып кетпес үчүн байлоо.
✅Кийимин жыйбайт (жерге тийип калбас үчүн) себеби бул дагы текеберчиликтин бир көрүнүшү.
✅Кийимин жерге сүйрөлтүп да албайт. Анткени Пайгамбар
(саллаллоху алейхи васаллам) кийимди жерге сүйрөлтүүдөн
тыйган. Жерге сүйрөө деген кийимин башына жана эки ийинине таштап эки жагын бош коёт, жерге жеткенге чейин (желбегей деп да айтышат).
✅Жебейт, ичпейт себеби бул намаз амалдарынан эмес.
✅Эгер атайлап же эсинен чыгып жеп же ичсе, намазы бузулат. Анткени бул (жеп ичүү) амали касир (пайдасыз көп амал кылган болот) намаз учуру болсо кандай амал болуп жатканын эстетүүчү.
✅Имам мечиттин ичинде туруп мехрабка сажда кылса болот. Толук денеси менен мехрабтын ичине кирип туруусу
макрух, христиан еврейлердин кылыгына окшойт имамды орунга чектөө жагынан, тескерисинче имам михрабка сажда
кылса, эч кандай зыяны жок.
✅Имам өзү жалгыз, секичекте туруусу макрух жогоруда
айтып өттүк.
УММАТИ МУХАММАД (ﷺ) тайпасы ok.ru//ummatimuhamm